Tips tegen diefstal

vr 26 feb 2016, 15:39

VAARKRANTREPORTER ( Bron de Telegraaf)

Tips tegen diefstal van onze lezers

Onze oproep aan lezers van de Vaarkrant om verhalen te delen over diefstal van boten en boot-onderdelen, heeft een aantal bijzondere tips opgeleverd. De meest bijzondere komt van Frans Terhorst uit Bemmel.

,,Hier mijn diefstaltip'',schrijft Terhorst. ,,Ik heb een oude IPhone 4 gepakt en hier een prepaid abonnement genomen voor 5 euro (eis daarbij is een keer per half jaar een telefoontje plegen). Daarbij neem ik een internet databundel van € 4,- per maand. Ik heb op mijn motorjacht (bouwjaar 2014) deze IPhone aangesloten op 220 Volt op een geheime plaats. Via Find my IPhone ben ik altijd in staat om mijn boot te lokaliseren, zou hij worden gestolen. En dat voor € 4,-  per maand. Je moet natuurlijk een oude werkende IPhone hebben).'' Wat ons betreft krijgt Terhorst de hoofdprijs voor originaliteit.

Veel andere lezers kwamen met hororverhalen over hondsbrutale dieven die zelfs complete spiegels uit boten zagen. Een bekende watersporter, Leo Starrenburg, constateert in de anti-diefstaldiscussie wat misschien nog wel het meest effectief is; sociale controle.

Starrenburg schrijft: ,,'Maar er zijn ook maatregelen die niets kosten. Bij de reisvoorbereiding voor komend seizoen las ik op de website van een watersportvereniging een treffend stukje op de passanten informatie pagina: ,Toch kan het gebeuren dat U op het haventerrein (vriendelijk) gevraagd wordt wat U komt doen?' Ervaar dat aub niet als onvriendelijk maar als een sociale controle. Wij leden kennen elkaar wel maar U nog niet.' Het is een kleine moeite, het kost niets en kan verbluffend effectief zijn …''